dinsdag 5 juni 2012

Eerste projectdag: Effatha



Vanochtend heeft de eerste projectdag bij Effatha plaatsgevonden, een school voor dove en slechthorende kinderen. De leerkracht tolkte de les met gebarentaal. Het doel van dit project is om 'awareness' te creëren bij de leerlingen en hun vrienden / kennissen / leeftijdsgenoten voor de school voor dove en slechthorende kinderen in Marokko (Tanger). Een leerkracht van Effatha bezoekt regelmatig de school in Tanger en inventariseert de behoeftes daar. Afgeschreven meubilair etc. van Effatha wordt naar Tanger gestuurd zodat de kinderen daar met betere voorzieningen kunnen leren.
Vandaag waren vier van de 7 leerlingen uit de VMBO klas waar we het project doen (eerste en tweede klas) aanwezig. Na een korte Prezi presentatie waarbij Pauline Maas (MKO) en de leerlingen met elkaar in interactie gingen over het wat, waarom, voor wie en hoe  van het project, gingen de leerlingen aan de slag met de lesbrief. Analyse en reflectie stonden centraal in deze les. De kinderen zochten op internet naar verschillen en overeenkomsten tussen Nederland en Marokko en hun school en de school in Tanger. Ook stelden ze vragen op die ze volgende keer via Skype aan de kinderen in Tanger willen stellen.
De lesbrieven werden samengevat in een wordle. Aan het einde van de les was er nog tijd om vast kennis te maken met de tools: Bitstrip en Glogster die ze zullen gebruiken om hun boodschap via sociale media over te brengen. De kinderen waren super enthousiast en vonden het 'cool'. 'Mogen we er thuis ook aan werken?'
Volgende bijeenkomst gaan de leerlingen skypen met de school in Tanger. Dat is nog wel spannend: zullen ze elkaar begrijpen? Ook gebarentaal is land- en zelfs streekgebonden. Spannend!

1 opmerking:

  1. Een gebarentaal barrière. Veel mensen snappen niet waarom gebarentaal niet universeel is, maar dit is eenvoudig te begrijpen als je bedenkt dat het 50 jaar geleden verboden was om gebarentaal te spreken.

    BeantwoordenVerwijderen