dinsdag 13 november 2012

Kennemer Lyceum: Sociaal met Media en Ondernemers


Tijdens de Kennemer Kennisweek (28-10 tot 2-11) op het Kennemerlyceum in Overveen hebben we twee Sociaal met Media projecten begeleid. Dit deden we op een nieuwe manier: leerlingen helpen ondernemers aan meer klanten via sociale media. De ondernemers bepalen wat zij het advies of de acties waard vinden en dit geld gaat naar een goed doel, in dit geval: http://www.1procentclub.nl/projects/cashthetrash  .

Het was een intensieve en spannende week maar wat een succes! Twee groepen van 90 brugklassers gingen gedurende twee middagen enthousiast aan de slag.  Speciaal voor dit project hebben we lesmateriaal ontwikkeld zodat de leerlingen snel zelf aan het werk konden. Vanuit de school was ook voldoende begeleiding geregeld zodat iedere groep rondom een onderneming een begeleidende docent had. Voor deze projecten is het wel fijn als een zelfde docent een groep leerlingen begeleidt, een docent die de leerlingen goed kent en zin heeft in het project. Want ook voor docenten is het hard werken!

De eerste projectdag kregen de leerlingen een inspirerend verhaal te horen over de kracht van sociale media. Vervolgens hielden zij een intakegesprek met de ondernemer waarvoor zij actie zouden voeren. De deelnemende ondernemers waren: Gebroeders Fictoor (onderhoud- en timmerwerken), Bij Babette (tearoom), Dieseko (hydraulische trilboren), Zelfzorgservice (advisering, coaching na de bevalling), Zevencs (belastingadvies), KomOp (fitness- en hardlooptraining), Nicky Janse (gewichtsconulente), KlotzSchoutenPrevoo (coaching, training en advies). Met belangstelling werden er vragen gesteld om te achterhalen wat voor soort onderneming het is, welke doelgroep ze willen bereiken, het imago dat ze willen uitsralen, hoe actief ze sociale media al inzetten en wat ze ermee zouden willen bereiken, etc…  Dit intakegesprek gaf de leerlingen genoeg informatie om te brainstormen over mogelijke acties. De beste ideeën per groepje werden centraal gepitcht en tijdens de tweede actiedag werden de ideeën verder uitgewerkt. Aan het einde van dagdeel 2 had iedere groep voldoende materiaal verzameld om te presenteren aan de onderneming. Enkele ondernemers hebben inmiddels het bedrag kenbaar gemaakt dat ze voor de acties en het advies willen geven. Samen is dit al 300 euro !

Van de ondernemers kregen we terug dat ze een aantal zaken uit het adviesrapport meteen opgepakt hebben. Zo heeft zevencs een linkedin groep geopend, Dieseko gaat ook daadwerkelijk een lipdub maken in de fabriek die de leerlingen organiseren, Zelfzorgservice gaat nu ook advies geven aan zwangere vrouwen, Klotzschoutenprevoo gaat meer kleur aanbrengen op de website,  Bij Babette gaat een ‘gouden wikkel’  actie uitvoeren met hulp van de leerlingen.
De leerlingen evalueerden het project als erg leerzaam, leuk, ‘ je leert te organiseren’, ‘Ik weet nu meer over hoe je een goede actie moet bedenken’,…
Het Haarlems Dagblad, en Trouw maakten een reportage over
dit project. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten