Tijdens de
Kennemer Kennisweek (28-10 tot 2-11) op het Kennemerlyceum in Overveen hebben
we twee Sociaal met Media projecten begeleid. Dit deden we op een nieuwe
manier: leerlingen helpen ondernemers aan meer klanten via sociale media. De
ondernemers bepalen wat zij het advies of de acties waard vinden en dit geld
gaat naar een goed doel, in dit geval: http://www.1procentclub.nl/projects/cashthetrash .
Het was een
intensieve en spannende week maar wat een succes! Twee groepen van 90
brugklassers gingen gedurende twee middagen enthousiast aan de slag. Speciaal voor dit project hebben we
lesmateriaal ontwikkeld zodat de leerlingen snel zelf aan het werk konden.
Vanuit de school was ook voldoende begeleiding geregeld zodat iedere groep rondom
een onderneming een begeleidende docent had. Voor deze projecten is het wel
fijn als een zelfde docent een groep leerlingen begeleidt, een docent die de
leerlingen goed kent en zin heeft in het project. Want ook voor docenten is het
hard werken!
De eerste
projectdag kregen de leerlingen een inspirerend verhaal te horen over de kracht
van sociale media. Vervolgens hielden zij een intakegesprek met de ondernemer
waarvoor zij actie zouden voeren. De deelnemende ondernemers waren: Gebroeders
Fictoor (onderhoud- en timmerwerken), Bij Babette (tearoom), Dieseko
(hydraulische trilboren), Zelfzorgservice (advisering, coaching na de
bevalling), Zevencs (belastingadvies), KomOp (fitness- en hardlooptraining), Nicky
Janse (gewichtsconulente), KlotzSchoutenPrevoo (coaching, training en advies). Met
belangstelling werden er vragen gesteld om te achterhalen wat voor soort
onderneming het is, welke doelgroep ze willen bereiken, het imago dat ze willen
uitsralen, hoe actief ze sociale media al inzetten en wat ze ermee zouden
willen bereiken, etc… Dit intakegesprek
gaf de leerlingen genoeg informatie om te brainstormen over mogelijke acties.
De beste ideeën per groepje werden centraal gepitcht en tijdens de tweede
actiedag werden de ideeën verder uitgewerkt. Aan het einde van dagdeel 2 had
iedere groep voldoende materiaal verzameld om te presenteren aan de
onderneming. Enkele ondernemers hebben inmiddels het bedrag kenbaar gemaakt dat
ze voor de acties en het advies willen geven. Samen is dit al 300 euro !
Van de ondernemers
kregen we terug dat ze een aantal zaken uit het adviesrapport meteen opgepakt
hebben. Zo heeft zevencs een linkedin groep geopend, Dieseko gaat ook
daadwerkelijk een lipdub maken in de fabriek die de leerlingen organiseren,
Zelfzorgservice gaat nu ook advies geven aan zwangere vrouwen, Klotzschoutenprevoo
gaat meer kleur aanbrengen op de website, Bij Babette gaat een ‘gouden wikkel’ actie uitvoeren met hulp van de leerlingen.
De leerlingen evalueerden het project als erg leerzaam, leuk, ‘ je leert te organiseren’, ‘Ik weet nu meer over hoe je een goede actie moet bedenken’,…
Het Haarlems Dagblad, en Trouw maakten een reportage over
dit project.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten