donderdag 13 september 2012

Unic: 'One Camel, One family'

De lang verwachte dag : het ‘grote sociaal met media project’ bij Unic, een openbare school voor HAVO/VWO  met vernieuwend, eigentijds onderwijs. Kernwaarden van deze school zijn Eigenheid, Verbondenheid, Autonomie. Toen ik binnen kwam, zaten 90 leerlingen van 5 HAVO/VWO op de trappen van de ‘aula’ met aandacht te luisteren naar het verhaal van Freek Zwanenberg dat illustreerde hoe je vanuit je eigen talenten en interesses veel kunt bereiken en hoe sociale media daarbij ondersteunend kan zijn.  Jelmer Evers, de docent die vanuit Unic verantwoordelijk is voor dit project, vulde dit verhaal aan met mooie persoonlijke ervaringen over hoe hij gebruik maakt van de kracht van sociale media.

Speciale gast van deze ochtend was Anneke Bakker, werkzaam bij Google. Zij vertelde hoe Google  ontstaan is en zich ontwikkeld heeft, wat Google gedaan heeft om het bedrijf succesvol te maken waarmee zij de link legde naar hoe je een actie tot succes kunt brengen. Ook liet Anneke voorbeelden zien van Google innovaties zoals google glasses en de zelfrijdende auto. Leerzaam was de uitleg over ‘Insights for search’ waarmee je trends kunt bekijken,  zoekvolumepatronen kunt vergelijken voor bepaalde regio's, categorieën, perioden en sites.
Vervolgens werd het project van de 1%CLUB  waarvoor de Unic-leerlingen actie gaan voeren gepresenteerd: One camel, One family (Kenia) http://www.1procentclub.nl/projects/onecamelonefamily . Er werden afspraken voor het brainstormen gemaakt en de brainstormtool werd uitgelegd. En toen: aan de slag! In groepen werkten de leerlingen vanuit een wilde brainstorm toe naar een haalbaar idee met hoge impact. Het ‘mediateam’ zorgde voor de verbinding tussen alle ideeën en dacht na over hoe de boodschap de wereld in gestuurd kan worden.  Eén en al enthousiaste bedrijvigheid: wat een passie en talent!  

De groepen verzamelden zich weer in de aula en pitchten hun ideeën.


Na de middagpauze kregen de leerlingen de ruimte om van hun idee een concreet actieplan te maken. Er kon nog van werkgroep gewisseld worden zodat iedere leerling zich optimaal verbonden voelde met het idee waaraan hij / zij zou werken. Een aantal leerlingen maakte een logo, anderen gingen muziek maken in de studio, het mediateam ging aan de slag met het verzamelen van  twitteraccounts van kranten, radio en bekende Nederlanders die mogelijk de boodschap zouden kunnen verspreiden, ...  Aan het einde van de middag lagen er al concrete plannen. Tip: volg @Youvegotkamail op twitter om de ontwikkelingen rondom de acties te volgen. 
90 leerlingen... tijdens de voorbereidingen hebben we ons hoofd gebroken over hoe je 90 leerlingen ‘bij de les houdt’... dat was niet nodig... ze waren gegrepen door het project en hun intrinsieke motivatie zorgde ervoor dat de dag alle verwachtingen overtrof in positieve zin. Sociaal met media is een mooi project, Unic een school met een schitterende visie die door alles heen zichtbaar en voelbaar is: de manier waarop leerlingen samenwerken, de originele, ‘vrije’ ideeën waarmee de leerlingen komen, maar ook in de manierdewaarop leerkrachten met de leerlingen communiceren en hen de vrijheid bieden om vanuit hun eigen talent te experimenteren.

Wordt vervolgd...

2 opmerkingen: